AJÁNLÁS
„Az etikaoktatás a hitoktatásnak nem riválisa, és nem az ateisták „hittana”. Az etikaoktatás szélesebb tematika keretében mutatja be a különböző világnézeteket, s alkalmat ad arra, hogy erről együtt is beszélhessünk.” Pokorni Zoltán
Az erkölcsi nevelés – ezen belül az ETIKA (emberismeret, embertan) oktatása – 2002 óta az iskolai képzés szerves részévé vált.
Az ember csak az erkölcsi hagyomány ismeretében, szilárd egyéni értékrend birtokában képes a világban önállóan tájékozódni.
Az erkölcsi nevelés segíti a minden emberben meglévő erkölcsi érzék kiművelését, az ETIKA oktatása pedig feltárja azokat az értékdilemmákat, melyek a tetteiért felelős lény, az ember sorsától elválaszthatatlanok.
Az ETIKA tantárgy megismertet a helyes magatartás, a jó döntés és az alapvető erények mibenlétéről folyó különféle nézetekkel, vélekedésekkel, értékelvekkel és érvelési módokkal.
Megalapozza a tanulók toleráns törvénytisztelő magatartását, kulturált vitakészségét és gazdagítja önismeretüket.
Az ETIKA tantárgy segíti a személyiségjegyek fejlesztését: a társas kapcsolatokban szükséges normák, készségek kialakítását, az ember és környezete viszonyának reális érzékelését, a nyitottság, a bátorság és a humorérzék emberi értékként való kezelését.
Az ETIKA tantárgy az emberi kapcsolatok világának hiteles bemutatására törekszik, hozzájárul a társadalmi együttélés normáinak elsajátításához.
Az ETIKA órákon fontos tevékenységformák közül kiemelkedik a beszélgetés (pl. vélemények felszínre hozása), a gyűjtőmunkákból születő alkotások elkészítése vagy a tanulók életkori sajátosságainak megfelelő videók, filmek megtekintése, megbeszélése és elemzése.
Komáromi Attiláné
etika szakos tanár