DÖNTŐ szakasz
A döntőben 4 jétékban mérhetik össze tudásukat a versenyzők:Legyél te is milliópontos kémiából!
A játék a TV-műsor szerkezetéhez hasonlít, a tanult kémia ismeretekre épít. Minden családból a Gyermek és a Mester játszik. Családonként 12 feladat van, minden feladatra 4 választási lehetőségből lehet a helyeset megválaszolni. A feladatsor HTML állományban van feldolgozva, s azt egy böngészőbe beolvassuk, s kivetítjük a digitáblára. Hangeffektek és képi látványok fokozzák a vetélkedés élményét. A lenti képen az látható (igaz ez nem egy kémia feladat), hogy a második család az 5. feladat megválaszolása előtt áll. A helyes válasz esetén 500 000 pontja lesz, helytelen válasz esetén a 400 000-es pontot elviheti, mivel az egy fix szint. Az elért pontokat 100 000-el osztjuk, hogy arányos legyen a döntő feladataihoz. Így minimum 1 és maximum 22 pontot lehet szerezni.
A játék folyamán segítséget is lehet kérni:
- egy alkalommal lehet felezni a négy válaszlehetőségből,
- egy alkalommal a Pártolók segíthetnek,
- egy alkalommal pedig telefonos segítségre van lehetőség.
   A külső telefonos segítő szervezése a család feladata, a segítő telefonszámát már
    a vetélkedőre hozni kell. Mentor, zsűri nem lehet segítő!
- minden kérdés előtt ki lehet szállni, s az addig szerzet pontokat kapják a családok.
Az alapvető kémiai alapismeretek kell átismételnetek!
Stop-Én biológiai ismeretek gyorsasági próbája!
A Család a döntő előtt 150 kérdésből álló biológia feladatsort kap kinyomtatva. A kérdések tartalmát tekintve állatokkal kapcsolatosak, szerkezetüket tekintve pedig felelet-választásosak és a helyes válaszok is ismertek. A Család tagjai (Mester, Pártoló1, Pártoló2) előzetes otthoni kikérdezéssel felkészítik a Gyermeket a döntő napjára. A döntő napján a három Család Gyermekei egymást fogják kihívni játékra egy nyomógombos készülék előtt. Ha a A,B,C és D nevű családok lennének, akkor AB párbaj, AC párbaj, AD párbaj, BC párbaj DC párbaj, és BD párbaj lenne. A 6 párbajban és minden Gyermek-nek két alkalma van a 15 kérdésből pontot szereznie. Aki a játékvezető által feltett kérdésre leghamarabb tudja a választ, az nyomógombot nyom, lámpája kigyullad, s a másik játékos lámpája ilyenkor letiltódik - nem gyulladhat ki. Így kiderül ki volt a gyorsabb. Csak a helyes válasz fogadható el, rossz válasz esetén a másik játékos kapja a pontot. A nyomógombot a kérdésfeltevés közben is meg lehet nyomni! A játékvezető nem kérdezi ki mind a 150 kérdést, csak párbajonként 15-öt, s azt is véletlenszerűen. A végén az összes helyes válasz pontjait kapják meg a családok.
A vetélkedőn felhasznált kérdések a Kérdezz-felelek - biológia: Állatok világa c. CD kérdéseinak válagatásai.
Maradj talpon a természettudományos tantárgyakból!
Ez a vetélkedő is a közkedvelt TV-műsor mintájára épül. A kitalálandó kifejezések a digitális táblán láthatók betűhiányosan. A kérdéseket fizika, biológia, földrajz, kémia, informatika matematika és a technika tantárgyakból válogattuk. A kérdések csak alapismeretekre építenek, a nehézség inkább abból adódik, hogy 22 másodpercen belül meg kell meg adni a helyes választ. Igyekeztünk azonos nehézségű kérdéseket összeválogatni.Ebben a játékban csak a családok Gyermekei játszanak. Itt nem a gyerekek esnek le, hanem a választott 30 cm-es bábujuk egy ejtő szerkezetről. Minden család Gyermeke kihívja a másik család gyermekeit. Így összesen 4 kihívás létezik, melynek során 12 párbaj lesz. Lásd.: kék nyilak száma.
A kihívott játékos bábujának dobozában pont van elrejtve: 2db 10 pontos 2 db 8 pontos és 2db 6 pontos, melyet ugye a kihívó vagy a kihívott meg fog nyerni. Előre nem lehet tudni, hogy melyik dobozban mennyi pont van. A kihívó és a kihívott felváltva kapják a kérdéseket. A kihívó csak egyszer hibázhat, a kihívott viszont egyszer sem. A 12. párbaj után összeadódnak a nyert pontok, melyek hozzáadódnak a döntő addigi pontjaihoz. Felkészülni csak a játék pontos ismeretével tudtok.
Nemzeti vágta sajátkészítésű lépegető lóval!
A döntőbe jutott 3+1 család a kísérletező napon kapja meg a lépegető ló tejes alkatrészei. A szerkezetet minden család otthon készíti el, melyhez bármilyen segítséget fel lehet használni. Érdemes segítségét kérni az iskola technika tanárától, mert a technika szaktanteremben minden olyan eszköz megtalálható, amely a megépítéshez szükséges. (fonalfűrész, vasfűrész, asztali fúró, stb ...) Nem kell szégyelni, ha felnőtt segít, de légy ott Te is! A lovacskát a verseny végén a családok ajandékba megkapják.Végszükség esetén, ha a család előre bejelenti, akkor a "Vasvári" iskola is készen áll segítséget adni a megépítéshez. Tóth István szaktanárt kell keresni levélben: ktb.vasvari@gmail.com.
Elsősorban az a fontos, hogy egy olyan működőképes szerkezet készüljön el, ami 15-20 per-ces "vágtára" alkalmas. A döntő napján körbe kell vágtázni az iskola első emeletének folyosó-ját. Az átvett csomagból a később tönkretett eszközért (pl.: fogaskeréktörés) felelősséget nem vállalunk, ellenben, ha család email-ben jelzi sikertelenségét, akkor "bérelt" lovat a vetélkedő napján adunk! Ekkor a család pontlevonással versenyez. Az is megoldható, hogy iskolánk tartalék csomagját megvásárolják, melyet ezen baj esetére tartalékolunk. Természetesen online is rendelhető a lenti weboldalon.
A pályát maximum 5 cm-es lapos emelkedő/lejtő és kerülendő tárgyak nehezíthetik Az
ügetéshez a döntő napján ügető-terelgetőt kapnak a gyerekek,
ezzel korrektül lehet irányítani a lovacskát. A versenyzés előtt kipróbálható, de
ekkor ki kell valakit nevezni „zsokénak”!
A szerkezethez 2 db AA elem vagy akkumulátor (1,2-1,5V) szükséges, melyet csak a döntő
idejére tudunk biztosítani, a csomaghoz nem sikerült vásárolni!
A tapasztalat szerint 1, maximum 2 délután a szerkezet kivitelezhető!
Érdemes a döntő előtt futáspróbákat tenni. A Vasváris háziversenyünk videója hűen
szemlélteti a hangulatot: Lásd.: videó a honlapon.
Tóth István
szervező